ننګرهــــــــــار پوهنتون

 اقتصاد پوهنځی

د اقتصاد د پوهنځی د ۱۳۹۶ـ۱۳۹۹کلونوپنځه کلن ستراتيژيک پلان

د تصویب نیټه: ۳۰/۵/۱۳۹۶

جلال آباد

بسم الله الـــــرحمن الــــــــرحیم

د مطالبو فهرست

  • مقدمه
  • د اقتصاد پوهنځی پیژندنه
  • تاریخچه
  • مرام او اهداف
  • د دې پلان موخې
  • درسي میتودونه
  • درسي سیستم او نصاب
  • تجهیزات وسایل
  • درسی مواد
  • توامیتونه
  • نشرات
  • علمی تحقیق
  • د محصلانو خدمات
  • د سوات تحلیل
  • د تدابیرو پلان
  • پایلې او هیلې

مقدمه

د یوې ټولنې پرمختګ او همدارنګه د یوې هوسا او سالمې ټولنې د جوړیدو لپاره پوهه ضروري ده، تر څو د هغې ټولنې ټول وګړي وکولای شي پرته له کومې بې نظمی او ستونزو څخه ژوند وکړي او په دې ژوند کې د دوی ټول اساسي حقوق تأمین وي او همدارنګه اداري چارې په ښه شکل تر سره او ښه اداري او مسلکي کدرونه و روزل شي نو د دې هدف د ترلاسه کولو لپاره د پوهنتونونو او علمي مرکزونو رول او ارزښت ډېر اوچت دی پوهنتونونه به هغه وخت خپلو اهدافو کې بریالي وي چې اغیزمن پلانونه ولري. پلان او د پالیسي جوړول او همدارنګه داسې کدرونه روزل چې وکولای شي په ښه شکل سره د خپل هیواد لپاره پالیسي ګانې جوړې کړي. دا په دې معنی چې د یوې ټولنې د نظم د راوستلو او د بې نظمیو د مخنیوی لپاره مدبر او با کفایته مدیریت لومړنی شرط دی، چې پوهنتونونه د همدې ډول زده کړو ځای دی. تیر کال د لوړو زده کړو وزارت یو پنځه کلن پلان ترتیب او ننګرهار پوهنتون ته راورسید، همدا رنګه د ننګرهار ولایت هغه پلان هم موږ سره موجود دی چې درې کاله مخکې په دریو ټوکونو کې ترتیب شوی دی، نو ځکه د ننګرهار پوهنتون د اقتصاد پوهنځی د خپلو اهدافو د تحقق او د ولایتي پروګرامونو او د لوړو زده کړو د محترم وزارت د پنځه کلن پلان د ښه تطبیق لپاره وخت په وخت ځان ته د لنډې مودې پلانونه جوړ او هغه اجرا کوي په همدې منظور د پوهنځۍ علمي شورا و پتییله چې د یو پنځه کلن ستراتیژیک جوړ او د لارښود سند په توګه تدوین او وروسته د هغې مطابق اجراات پر مخ بوتلل شي.

د لوړو زده کړو وزارت د ۱۳۹۶ـ ۱۳۹۹ کالونو ستراتیژیک پلان چې ۱۳۹۴ کال په ترڅ کې وروسته د ضروری مراحلو له تیرولو څخه بشپر شو، د هیواد ټولو پوهنتونو او د عال ی تحصیلاتو موسساتو ته واستول شو. دغه جامع او رهنمودي پلان د مخکني پلان (چې ۱۳۸۹ کال د پلان له ارزونې وروسته ترتیب شوی دی)، یو هر اړخیز پلان دی چې د هیواد دتحصیلی نظام د پرمختګ او هر اړخیز تکامل تضمین کوونکی او د اساسی استقامتونو ښودونکی دی. د ننګرهار د اقتصاد پوهنځۍ هم دغه پلان څه په الهام اخیستو سره د یوه پنڅه کلن ستراتیژیک پلان د جوړولو لپاره یوه درې کسیزه کمیټه د دغه پوهنځی د رئس تر مشری لاندې وټاکله. دا ځکه چې پرته له یوه رهنمودي سند او ستراتیژیک لارښود د پلان څخه هیڅ امکان نه لري چې چارې په سم ډول اومناسب وخت کې تر سره شي.

د پلان جوړونې دغه کمیتې لومړی یوه عمومی اروزنه وکړه او د راتلونکو پنځو کلنو لپاره یې نیاز سنجی او د پوهنځی د هر اړخیز انکاش لپاره امکانات وسنجول. وروسته یې د لومړيتوبونو په ښودنې سره د (SWOT) په روش یو یو تحلیل تر سره کړ، د دغو چارو په دوام دغه پنځه کلن ترتیب شو.

البته باید ووایو چې د اقتصاد پوهنځی پخوا هم یو شمیر ډیر ښه نتایج او غوره لاسته راوړنې درلودې
چې د ننګرهار پوهنتون په سطح د یادونې وړ دی. د دغو لاسته راوړنو څخه د پوهنتون رهبری راضی ده او څو ځله یې مننه کړې ده، خو دا د دې معنا نه لري چې موږ په خپلو لاسته راوړنو اکتفا وکړو او د راتلونکي لپاره تدابیر و نلرو، بلکې زموږ تیرو بریالیتوبو موږ ته نوره انګیزه هم راکړه او د راتلونکی لپاره مو تجارب نور هم بډای شول. د الله (ج) له دربار څخه هیله لرو چې موږ ته په راتلونکی کې د دغو پروګرامونو په اجرا کې توفیق راکړي.

په دغه پلان کې د پوهنځۍ د نصاب تجدید نظر، د یو شمیر نویو تاسیس، د پوهنځی د تضمین کیفیت، علمی تحقیق، نوی تعمیر، د تشکیل  پراختیا او د کارکوونکو شمېر زیاتولو، د درسی کتابونو تالیف، د یو شمیر نویو برنامو او روزنیزو دورو، د نړۍ معتبرو پوهنتونو سره دتوامیتونو د درسی کتابونو اړیکو پراختیا، د محصلانو د خدماتو ښه کولو، پوهنځی کې د جندر د ترکیب ته پاملرنه، رهبری، الکترونیکی زیربنا او د علمی کادر د مسلکی پرمختیاوو لوری ته ډیره پاملرنه شوې ده، البته ورسره یو ځای ډیر نور ضروري مسایل هم په پلان کې راغلي دي.

د اقتصاد د پوهنځي رهبري هیله لري چې د څانګو د آمرینو، د کمیټو د مسؤلینو، د پوهنځی د علمي کادر د ټولو محترمو غړو او اداري ستاف، د تدریسي ودریت او د برنامو د مدیرانو په مرسته دغه پنځه کلن پلان په بریالي توب سره بشپړ کړای شو.

په پام کې ده چې د پلان څو کاپی مربوطه څانګو، کمیټو او د برنامو مسؤلینو ته واستول شي او دوی به د هرې ربع په پای، د هر سمستر او د کال په پای کې د پلان د پرمحتګ راپور ترتیب او توظیف شوی کمیټې ته به یې ورکوي. توظیف شوې کمیټه چې دغه پلان يې ترتیب کړی دی، د پلان د اجرا او تطبیق نظارت هم په غاړه لري. د نویو څانګو او د نویو برنامو د اجاد په صورت کې همدا کمیټه د خپلو تجاربو څخه په استفاده د دوی د چارو د ښه سمون په خاطر له دوی سره د مرستې دنده په غاړه لري. همدغه موظفه کمیټه د هر کال په پای کې د پوهنځي په کچه د ترسره شويو اجرااتو د ګزارش په لیکلو موظفه ده.

و من الله التوفیق

۳۰/۵/۱۳۹۶

پوهنوال محمد زبیر نورمل

پوهاند محمد بشیر دودیال

پوهنیار وفی الله

پوهنیار سردار نعیم حکیم زوی

 

لنډه تاریخچه

د ننګرهار پوهنتون، د اقتصاد پوهنځی د پوهنتون د هغه محال د انکشافي پلان او د ټولنې د اړتیا د ضرورت له مخې په ۱۳۶۳ شمسي کال کې د هیواد د اقتصادي موسساتو، د ملی اقتصاد په برخه کې د مسلکی کدرونو او د هیواد د عامه ادارې لپاره د لسانس په سویه د علمي کارکوونکو د روزنې په موخه تأسیس شوی دی. دغه پوهنځی په پیل کې دوه څانګې درلودې چې یوه د ملي اقتصاد د پلان جوړونې څانګه او بله یې د کرنیز اقتصاد څانګه وه. اوس د اقتصاد د پوهنځي دغه فارغ ورکوونکي ډیپارتمنټونه لري:

  1. د ملی اقتصاد څانګه
  2. د تجارت څانګه
  3. د BBA  څانګه
  4. د مالي او بانکي څانګه

د اقتصاد د پوهنځی لومړنۍ دوره په ۱۳۶۶ ش کال کې فارغه شوې. اوس دغه پوهنځی ۶۲۵ تنه محصیلین لري چې ۹ تنه یې انجونې او ۶۱۴ تنه یې هلکان دي. د اقتصاد د پوهنځی د لسانس د دورې کریکولم د څلورو کالونو لپاره ترتیب شوی دی چې په دې ورستیو کې یو ځل بیا ورباندې تجدید نظر شوی دی. همدارنګه موږ د شپې پوهنڅۍ او د (MBA) ماسټری پروګرام لرو او د کمیونیتي کالج لپاره مو هم چمتووالی شته.

۱ـ مرام او اهداف

زموږ هیواد له اوږدې جګړې څخه وروسته یو وروسته پاتې هیواد دی چې د بیا رغونې او اقتصادي پرمختيا لپاره ماهرو انساني ځواکونه او مسلکی کدرونو ته شدید اړتیا لري. د هیواد مادي او معنوي پرمختیا روزل شویو کدرونو ته اړتیا لري. په تیره بیا دا چې د افغانستان د ملی پرمختیا راتلونکي اقتصادي پلانونه او د دولت انکشافي برنامې د تطبیق لپاره ماهرو اقتصاد پوهانو ته اړتیا ده. له بلې خوا په هیواد کې د ګڼ شمېر سیاسي، اجتماعي او امنیتي ستونزو اصلي لامل فقر، د پروژو نشت والی، ضعیف عامه خدمات او د اغیزمنو برنامو نشت والی او د پوهې ټیټه کچه ده نو ځکه د اقتصاد د پوهنځی مرام په لاندې ټکو کې لنډولی شو.

  • د هیواد لپاره د پوهو او مسلکي کدرونو روزنه
  • د هیواد د اقتصادي مؤسساتو پیاوړتیا د علمی بنسټ پر بنا
  • د بشري سرچینو (Human Resources) د ظرفیت اوچتول
  • د عاید د عادلانه ویش لپاره تیوریکي لارښونې
  • د اقتصادي مؤسساتو د ښه مدیریت او د ملي اقتصاد لپاره د اغیزمنو پلانونو د جوړولو توانایي ایجادول
  • د ANDS د تطبیق لپاره د مؤسساتو تجهیزول په علمي کدرونو
  • د اقتصادي ستونزو د حل، د ملي تولیداتو د اوچتولو او استقدام د فرستونو د ایجاد لپاره د علمي تحقیقاتو اجرا
  • او په نهایت کې د انکشاف د ډیرو ښو لارو موندل او ملي اقتصاد د رهبری لپاره د معنوي زیرمې ایجادول

زموږ په پوهنځۍ کې دغه اهداف په واضحه توګه موجود او هر چا ته په لاس ورځي.

موږ د پوهنځۍ د یوالي جریده کې هغه منعکس کړي دي او دعلمي شورا د توافق وړ ګرځیدلي دي موږ په خپلو رسمي راپورونو کې هغه درج کړي دي چې زموږ د پوهنځۍ مشخصات په ډېر ښه ډول په ګوته کوي. زموږ په مرام کې د ټولنې اړتیاوې په نظر کې نیول شوي دي د دغو اړتیاوو د راپور کولو په خاطر مو د لسانس دورې لپاره لاندې اهداف په نظر کې نیولي دي.

  1. د اقتصاد پوهنځۍ فارغ باید د اقتصاد پوه په توګه اداري مهارت تر لاسه، مسلکي پوه ولري، اداري حقوق وپیژني دندې او مسؤلیتونه ومني.
  2. ملي ګټو ته په خپلو شخصي ګټو ترجیع ورکړي، متعهد، وطنپال او خلکو ته د خدمت جوګه وي.
  3. د اقتصاد د پوهنځۍ فارغ التحصیل باید د یو مسلکی کدر په توګه وظیفه پیژندونکی او صادق اوسي او د ولتي چارو په بهبود کې خپله ملي دنده وپیژني.
  4. د همکاری  او هم غګی روحیې په ارزښته پوه او په کاري ساحو کې د لازمو تدابیرو د تخنیکي وړتیاوو سره د ښه خدمت مصدر وګرځی.
  5. په  عمل کې د خپلې پوهې، او خلاق تفکر څخه استفاده وکړي او د سالم تفکر په اساس ټولنه د ترقي په لور وهڅوي.
  6. د اقتصاد د علم په کلي مفاهیمو او عمومي طریقو پوه او په معاصرو مسائلو خبر وي.
  7. د اقتصاد دعلم د تاریخي ـ تکاملي پړاوونو او نظریاتو په نظر کې نیولو سره د مختلفو سکتورونو تر منځ د عمومي روشونو ارتباط ورکوونکی او خپلې تر لاسه کړي پوهنځۍ د ښه تشریح کولو استعداد ولري.
  8. د وضعیت په تحلیل سره ستونزې مشخصي او د حل لارې ورته وسنجوي او هغې مطابق عمل وکړي.
  9. دندو ته د لومړيتوب په ورکولو سرچینې تدارک او همغږي کړي.
  10. په شفاهی او تحریري بڼه وړاندیز پاڼې، پالیسي ګانې، د تحقیق نتایج او نظریات خلکو ته توضیح کړای شي.
  11. د اقتصاد په برخه کې نوښت او اوچت ذکاوت او عمل په اجرا سره نورو ته د تشویق او ترغیب مصدر وګرځی.
  12. له نوې تکنالوژۍ او علومو سره په هماهنګ ډول د پرمختیا لپاه تدابیر و سنجولی شي.
  13. نوښتګر اوسي او د خطرونو منونکی وي.
  14. خپلې سیمې او دټول هیواد د وګړو عنعناتو او مقدساتو ته درناوی ولري.
  15. په ټولو تولیدی او خدماتی سکتورنو کې د اقتصاد  علم نظریات وکارولای شي.
  16. د هیواد د تولیدي سکتورنو ته د نویو مارکیټونو د رامنځته کولو په برخه کې مخکښ شي.

د دې پلان موخې

تر هر څه دمخه زموږ موخه دا ده چې په دغه پلان کې د لوړو زده کړو د وزارت د پنځه کلن ستراتیژیک پلان موخې منعکس او تر لاسه شي معلومه خبره ده، چې بدون د تفکر، پلان او موخې څخه یوه مثبته پایله منځته نه راځی او په ځانګړې توګه د یو علمي لوی کانو لپاره او په داسې یوه ټولنه کې چې له زیاتو ستونزو سره لاس او ګریوان وي. ستونزو ته په وخت ځواب ویل، د علمي کدرونو معیاري روزل او په نړيوال معیار سره د لوړو زدکړو زمینه برابره ول پلانونو غوښتنه کوي.

دغو پلانونو تطبیق لپاره فرصتونه او امکانات:

  • کافي او پوره وخت د تدريس لپاره
  • د مستقل تعمیر یا ساختمان جوړول
  • نصاب باندې جدید نظر او نور هم انکشاف ورکول
  • د یو یا دوو نویو دیپارتمنتونو جوړول،
  • آرامه او سوکاله ماحول
  • با تجربه او د لوړو علمي  او تحصیلي رتبو او درجو لرونکي استادانو شتون
  • د ښځینه محصیلینو لپاره د ترانسپورت سهولت
  • په هر صنف کې په نسبي ډول د درسي موادو شتون
  • انټرنيټ
  • په آینده کې صنفونه داسې منظم کول تر څو د LCD زمینه هم مساعده وی تر څو استادان ترې په تدریس کې استفاده وکړي.
  • د آزموینې د اخیستلو لپاره د پراخه میدان شتون

درسي میتودونه او په راتلونکي کې یې نور انکشاف

د اقتصاد پوهنځۍ له دریو کلونو راهیسې کریدیټ سیستم تطبیق کړی چې په هغه وخت کې (Capstone) یعنې د حضوري ساعتونو تر څنګ عملي کار، صنفي پروژې، کتابتون ته مراجعه، کورنۍ دندې اجرا کول، پرکتیک او له اداراتو څخه کتنه شامله ده. نظر هغه امکاناتو ته په کتو سره چې یاد پوهنځی په لاس کې لري استادان د مختلفو میتودونو او روشونو څخه استفاده کوي تر څو خپلو ګرانو هیوادوالو ته د لا ښه خدمت مصدر وګرځي لکه په لاندې ډول د یو څو څخه یې د نمونې په توګه یادونه کوو:

  1. پاور پاینټ او نوې تکنالوژۍ څخه د لکچرونو په برابرولو کې کار اخیستل
  2. د سپینې تختې، مارکر او د درسي کتابونو څخه په ګډه کار اخیستل
  3. د محصیلینو د استعداد د پراختیا منظور هغوی ته په نوی او زاړه درس کې ونډه او د نظر ورکولو پوره وخت ورکول
  4. محصیلنیو ته د پوښتنې پوره وخت ورکول
  5. سمینارونه، ورکشافونه او کورنۍ وظیفې ورکول او ارایه کول
  6. لکچر میتود
  7. محصل محوري میتود (ګروپي کارونه، صنفي بحثونه پر مخ بیول، رول لوبل او ځاني مطالعه)
  8. ډلیز میتود
  9. د سوال او ځواب میتود

په نظر کې لرو راتلونکو کلونو کې په زده کړه لا زیات تمرکز وکړو او د (Learning Center)په روش سره د تدریس میتود استوار کړو.

موږ د پوهنځۍ د اعتبار موندنې او د داخلي او بهرنۍ  خان ارزونې لپآره په دولسو معیارونو کار کوو او په تیره بیا د ریسرچ په برخه باید راتلونکو پنځو کلونو کې لس تحقیقي پروژې (د هر کال لپاره اقلاً  دوه پروژې) ولرو.

درسي سیستم او نصاب

زموږ پوهنځۍ په نړیوال معیار او د افغانستان د لوړو زده کړو وزارت له اصولو سره سم درسي کریډت سیستم لري او کوښښ کوي چې خپل درسي نصاب د وخت د اړتیا پا اساس لا پیاوړی کړي. دغه پوهنځۍ د هغه کریکولم او مفرداتو څخه په خپل روان درسي بهر کې استفاده کوي کوم چې د لوړو زده کړو وزارت د اکادمیکو برنامو د پراختیا ریاست له خو جوړ شوي، بهرنيو متخصصینو پکې مشوره ورکړې او د لوړو زده کړو محترم وزارت له خو یې تایید شوی دی. د دې درسي مودو چمتو کولو لپاره په انګلیسي ژبه له هغه نویو درسي کتابونو څخه استفاده کیږي چې د پوهنتون د ادارې له خو د همدې موخې لپاره د کتابتونونو په واک کې ورکړل شوي دي. موږ په راتلونکو کې د څلورو واړو ډیپارتمنتونو په کریکولم تجدید نظر کوو او ماستری د برنامې کریکولم د امریکې د متحده ایالاتو د کنټیکي یونیورسیټی د متخصصینو په مرسته عیار او د بعدي درو لپاره به یې تطبیق کوو. د کمونیټي کالج د دورې نصاب باید د پلان تر لومړي کال تکمیل او طی مراحل شي.

تعمیر، تجهیزات او وسایل

په ټولو درسي خونو کې استادان سپینې تختې، مارکر، او همدارنګه ځینې محصیلین زموږ د انټرنیټ
 (Wi-Fi) سیستم څخه ګټه اخلي. د وزارت د لوړ مقام په مرسته ډیر غوره، نوي او علمي درسي کتابونه زموږ په واک کې راکړل شوي دي له هغو څخه د درسي موادو په چمتو کولو کې استفاده کوو او په آینده کې پلان کې ده چې د محترم وزارت د امکاناتو سره سم که وکړای شول په درسي خونو کې به د LCD څخه هم ګران استادان د تدریس پر محال استفده وکړي.

تر اوسه پورې د اقتصاد د پوهنځۍ لویه ستونزه د فزیکي زیربنا په برخه کې د مستقل تعمیر نه لرلو، د پنڅه کل ستراتیژیک پلان د تطبیق په  جریان کې باید دا ستونزه حل شي، په نظر کې ده چې په ۱۳۹۷ کال به ددغه پوهنځي کار پیل شي.

بهر ته د علمي کادر د غړو استول او د تخصص اوچتول

موږ راتلونکو پنځو کلونو کې تصمیم لرو د علمی کادر په غړو کې هیڅ لسانس وه نه لرو د دې موخې لپاره به هر کال معیین شمیر د علمی کادر غړي د ماسترې دورې ته ورپیژنو، د ۱۳۹۹ کال پورې به درې تنه د دوکتورا لرونکي استادان ولرو.

د جندر په برخه کې

د لوړو زده کړو د محترم وزارت د پنځه کلن پلان او د جند د پالیسی سره سم، په نظر کې لرو چې تر راتلونکو پنځو کلنو پورې زموږ د محصلانو ۳۰٪ نجونې وي او ادراي ستاف او د علمی کادر په ترکیب کې هم همدغه سلنه رعایت کړو.

 

اداري سټاف

تر پنځو کلونو پورې به پوهنځۍ د مسلکي کتاب دار، د شبانه برنامې لپاره د یو تن اداري کارکوونکی چې په بریښنایی تجهیزاتو سره آشنايي ولري، لرونکی شي. همدارنګه د ۱۳۹۶ کال تر پايه پورې به تدریسي او اجراییه مدریران به په کمپیوټر لاسبری ولرو.

درسی مواد او چپټرونه

هغه مضامین چې د هغو درسي مواد او چپټرونه له تیرو پنځو کلونو راهیڅې نه دي نوي شوي باید تر ۱۳۹۷ کاله پورې نوي شي او زموږ لوړ رتبه استادان (له پوهندوی علمي رتبې څخه د لوړې رتبې لرونکي استادن) به معیاري درسي کتابونه تألیف کړي او تر ۱۳۹۹ کاله پورې باید زموږ ۵۰٪ درسي مضامین خپل درسي کتاب ولري.

توامیتونه

د ننګرها پوهنتون د اقتصاد پوهځۍ یو شمیر بهرنیو معتبرو پوهنتونونو لکه د آلمان د هیواد د بوخم پوهنتون او د امریکې د متحده آیالاتو د کنتیکی پوهنتون سره د همکاری پروسه جاری ساتلې ده، غواړو د هیواد دننه هم د کندهاد، خوست، لغمان او کونړ د اقتصاد پوهنځیو سره د همکاري پروتوکولونه لاس لیک کړو. له ۱۳۹۶ څخه تر ۱۳۹۹ پورې به هر کال له یوه پوهنتون څخه لیدنه کوو او داقتصاد له پوهنځیو سره به یې پروتوکول لاسلیک کوو، دغه پروسه به تر ۱۳۹۹ کال پورې تکمیل شي. په ننګرها ولایت د افغانستان بانک، د سوداګرۍ خونو مستوفیت او ګمرک سره یو دوه اړخیز پروتوکول ولرو. په نظر کې لرو چې تر ۱۳۹۹ کال پورې د ننګرهار ولایت د ملکي خدمتونو له کمیسون سره هم یو د ګډې همکاری پروتوکول لاسلیک کړو.

نشرات 

د اقتصاد پوهنځۍ به ۱۳۹۷ کال کې د (سپما) په نوم خپله علمي مجله ولري. د دې ترڅنګ به بولتونونه او بورشرونه چې د پوهنځۍ مرام او اهداف په کې تشریح شوی وي زموږ لومړیتوبونو کې راځي باید د پوهنځۍ د اهدافو د توضیع په خاطر تر ۱۳۹۹ کاله پورې د هر سمستر په پیل کې د نوی محصلانو لپاره بروشر توضیح کړو.

د محصلانو خدمات او د دوی مثبت تفریحي پروګرامونه

هیله ده تر ۱۳۹۹  کاله پورې زموږ پوهنځی یو د فوټبال ټیم. د بایسکل ځغلولو ټیم، کرکیټ ټیم او د پوهنځۍ دننه د ذهني مسابقو او علمي بحثونو پروګرامونه ولرو. ممتاز محصلان به د ذهني مسابقو او مقالو لیکلو په صورت کې وهڅول شي، د دوی لپاره د جوایزو او تشویقي فرصتونو د برابرولو په خاطر به فرهنګي کمیټه د پوهنتون دریاست محترم مقام، د محصلانو چارو معاونیت او د لوړو زده کړو وزارت د مقام سره رابطه وساتي او د یو شمیر مادي امتیازاتو او معنوي تشویقونو زمینه به برابره کړي په تیره بیا مقاله لیکل باید راتلونکو پنڅو کلونو کې یوه عنعنه وګرځوو.

 

 

د (MBA) ماسټری برنامه او کمونیتی کالج

زموږ د ماسټری (MBA) برنامه به په ۱۳۹۶ کال کې عملا پیل شي او په ۱۳۹۸ کال کې به يې د تیزسونو باندې کار وشي او ۱۳۹۷ کال کې به دوهمه دوره هم جذب شي او دغه پروسه به دوام ولري هیله لرو تر ۱۳۹۹ کال پورې دوه امتحاني دورې فارغ شي.

دې سره یو ځای موږ د کميونيټی کالج برنامه هم تطبیق کړي چې په اړه یې لاندې معلومات ضروري دي:

 

کمونیتی کالج (اسوشیټ ډګري پروګرام) پیژندنه

د افغانستان د کار په بازار (مارکیټ) کې د منځنې کچې تخنیکي، مسلکي او مدریتي کدرونه په ډیر کم تعداد کې شتون لري په دې اساس د شرکتونو او سازمانونو د ثبات، بریالیتوب او ودې رپراختیا لپاره مهارتونو ته ستره او مخ په زیاتې دونکې اړتیا لیدل کیږي. په بازار کې تخنیکي بستونه د بهرنیو وګړو له خوا د هغوی د رقابتي ګټې له امله اشغال کیږي. بهنې کارګر د منځنی کچې تخنیکي دندو لپاره په شرایطو ښه پوره او د کارونو ښه ترسه کوونکی دی. د بازاد د عرضونو او د اقتصاد پوهنځۍ د تجربې څخه د لاسته راړل شویو معلوماتو پر بنسټ، د موجوده کاروبارونو پر مخ بیولو او د نویو کارو بارونو د رامنځته کولو لپاره د مسلکی کدرونو او پر مهارتونو سمبال بشري سرچینو واقعی تشې تر سترګو کیږي، په ځانګړې توګه د افغانستان په ختیځ زون کې. ختیځ زون له پاکستان سره پوله لري له دې کبله د منځنی کچې د مسلکي کدرونو د نشت والي او کموالی له امله، دلته زیاتره د منځنۍ کچې تخنیکي او مسلکی بستونه یا له پاکستان څخه د مسلکی وګړو له خوا یا د هغو ځای وګړو له خوا ډکیږي چې خپلې زده کړې یې پاکستان کې بشپړې کړې دي نو د اړینو منځنۍ کچې مسلکي کدرونو اړتیا یواځې د کمیونیټي کالجونو (Communitay Colleges) تاسیس سره پوره کیدای شي.

د ۲۰۱۲ ـ ۲۰۱۶ او ۲۰۱۶ -۲۰۲۰ کلونو د لوړو زده کړو ملی ستراتیژیک پلان (NHESP) هم په افغنستان کې د لوړو زده کړو لپاره د هیواد پرمختیایي اړتیاوو د پوره کولو لپاره د کمیونیټي کالجونو د جوړولو څخه ملاتړ کړی دی. له نیمه لوړو زده کړو پروګرام (Associate Degree Program) څخه فارغیدونکي به په کاري ځواک کې پراخیدونکې تشه ډکه کړي، هغه چې مخ په زیاتیدونکی ډول د بهرنی ګاریګرانو له خوا ډکیږي. د لومړي توب وړ دریم ملی پروګرام (NPP-3)، د بشري سرچینو د انکشاف د ټولګي (کلستر) لاندې، هم په افغانستان کې د کمیونیټي کالجونو په رامنځته کولو کې د لوړو زده کړو وزارت څخه ملاتړ کوي.

د لوړو زده کړو د ستراتیژیک هدف د پلي کولو لپاره د ننګرهار پوهنتون د اقتصاد پوهنځۍ د پوهنتون د ملاتړ او کاري ځواک د انکشاف پروګرام (USWDP)، چې د امریکا د متحد ایالاتو د متحده ایالتونو د نړیوالې پراختیا ادراره (USAID) لخوا تمویلیږي، په مرسته په اداره او کارو بار کې د اسوشییټ ډګري پروګرام د رامنځته کولو نوښت کړی دی. د دوه نیمو کلونو اسوشییټ ډګری پروګرام په رامنځته کولو سره به د اقتصاد پوهنځۍ افغان ځوانان او د ادارې او کاروبار په ډګر کې د تخنیکي، مسلکي او مدیریتي اړتیاوو د پوره کولو لپاره وروزی. څرنګه چې د اسوشییټ ډګری دغه پروګرام حرفوي زده کړې سره تړاو په دې اساس به د سوداګرۍ، حساب دارۍ، اداره او تجارت، بازارموندنې او مدیریت په برخه کې د صنعتونو سره هم مرسته وکړي.

د پروګرام لرلید

په پام کې ده چې د ننګرهار پوهنتون د اداره او کاروبار اسوشییټ ډګری پروګرام د کاروبار په ډګر کې د لوړې کچې مهارت درلودنوکیو، د منځنۍ کچې تخنیک ګرانو، مسلکی وګړو او مدیرانو مخ کښه وسیله وي چې د اسلامي، ملي او ډیموکراتیکي ارژښتونو پر بنسټ د زده کړې پر مټ د علم او پوهې دروازه پرانیزي، د تصور انګیزې راپاروي او ژوندونونه روښانه کوي.

د اقتصاد پوهنځۍ تحلیل د سوت په میتود (SWOT Analysis)

زموږ د قوت ټکي (strength)

کمزورتیاوې (weakness)

  • کافی او پوره وخت د تدریس لپاره
  • آرام او سوکاله ماحول
  • کتابتون
  • د با تجربه او د لوړو تحصیل درجو
    لرونکی استادانو شتون
  • په هر صنف کې په کافي ډول د درسي
    موادو شتون
  • شنه ساحه، امنیت، او د اوبو آسانتیاوې
  • د آزموینو د اخیستلو لپاره د پراخه میدان
    شتون
  • پارکینګ او جومات او د کنفرانس هالونه
  1. د یو کتاب دار او شمېر ادارې مامورینو کمښت
  2. د کافی بریښنا نشتوالی
  3. د ګړندی انټرنيټ نه شتون.
  4. د عملی کار لپاره زمینه نه ده برابره
  5. د میتودلوژي په برخه کې د سمینارونو نه دایریدل

فرصتونه(opportunities)

تهدیدونه(threats)

  • تحصیل سره د ځوانانو مینه
  • خواریکښ او نوښتګر تدریسي همکاران
  • په موسسه کې د امنیت تامین
  • د ملی ستراتیژیک پلان په رڼا کې د یو ډیر ښه پلان موجودیت چې موږ ته یې یوه ښه دورنما پرانستې ده.
  • زموږ د برنامو د مینه والو زیات والی
  • د کنتیکي پوهنتون سره زموږ نږدې اړیکې.
  1. د بهرنیو پوهنتونونو سره د اړیکو کم والی
  2. د محصلانو زیاته غیر حاضري
  3. کال په کال د متقاضیانو زیاتو والی حال دا چې زموږ ګنجایش کم دی
 

 

 

د اقتصاد پوهنځي د BBA څانګې ستراتيژيک پلان

کال ۱۳۹۴ - ۱۳۹۹۷

 

لړلیک

  • موضوع                                                                                   
  • د BBA څانګې تاریخچه
  • د BBA څانګې لرلید
  • د BBA څانګې ماموریت
  • د BBA څانګې موخې                                                                                             
  • د BBA څانګې امکانات او وسایل
  • د BBA څانګې ستونزې
  • د BBA څانګې درسي مواد او کاریکولم
  • د BBA څانګې تشکیل
  • له ۱۳۹۴ څخه تر ۱۳۹۷ پورې د پوهنځي ستراتيژيک پلان
  • ارزیابي       

 

د BBA څانګې تاریخچه

د اداره او تجارت څانګه د اقتصاد پوهنځي تر تأسیس کېدو ډېر وروسته رامنځته شوه، ددې څانګې د اړتیا پر بنسټ اقتصاد پوهنځی ددې څانګې د رامنځته کېدو په پار هڅې او کوښښونه پېل کړل او دهمدې هڅو او منډو ترړو پایله وه چې په ۱۳۸۸ لمریز لېږدیز کال نوموړې څانګه د اقتصاد پوهنځي او ننګرهار پوهنتون په ګډ وړاندیز سره د لوړو زده کړو جلیله وزارت لخوا منظور شوه.

یادې څانګې تر دې مهاله ډېر فارغین ورکړي دي چې په ډېرو مهمو او کلیدي پوستونو دندې تر سره کوي او عملاً د هیواد په عامه اداره کې په خدمت مصروف دي.

د BBA څانګې تر دې ۳۶۴ تنه فارغان ټولنې ته وړاندې کړي دي چې د ښه کیفیت پایله یې په اداراتو کې څرګنده ده، اوسمهال په یاده څانګه کې د اته تنه استادانو لخوا شاوخوا ۱۴۵ تنه محصلانو ته عملاً زده کړې ورکول کېږي.

دې څانګې ته محصلین تر دوه کاله عمومي اقتصاد لوستو وروسته محصلین جذبېږي تمه ده چې د ۱۳۹۵ کال په لومړي سمستر کې د یادې څانګې محصلین له لومړي ټولګي څخه تر څلورم ټولګي پورې له عمومي اقتصاد څخه جلا او په همدې څانګه کې تر پایه وروزل شي.

د استادانو لخوا د عصري وسایلو په کارولو سره محصلین روزل کېږي، د څانګې د نورو پرمختګونو په موخه په پلان کې لرو چې په راتلونکې کې په عصري او نوې فکره سمبال کدرونه په یاده څانګه جذب کړو او ددې څانګې د پرمختګ سبب شي.

د BBA څانګې لرلید Vision

یاده څانګه  غواړي چې د کاروبار د چارو د مدیریت، ادارې، مالي چارو، محاسبې او بازار موندنې په برخه کې د محصلینو په مسلکي روزنه کې د پام وړ خدمات عرضه کړي او په ټولنه کې یو کلیدي رول ولري.

د BBA څانګې ماموریتMission

‌‌BBA څانګه ټولنې ته د کاروبار، مالي او منجمنټ په بېلابېلو برخو کې د نوې ټکنالوژۍ، ملي احساس،  د وړتيا په کارولو او د ټولنې غوښتنو ته په کتو سره علمي او اکاډميک شخصيتونه وړاندې کوي، دې ماموریت ته درسېدو په موخه یاده څانګه په پام کې لري چې :

  1. په لوړ کیفیت سره د تدریس چارې پر مخ یوسي.
  2. د کاروبار د وسعت په موخه د کاروباري ادارو او ټولنې د وګړو تر منځ د ستونزو د لمنځه وړلو لارې چارې او دښه اړیکو په موخه نظریات وړاندې کول.
  3. د اوسنۍ عصري نړۍ غوښتنو او د ټولنې اړتیاوو ته په کتو سره د خپلو زده کړو عیارول چې دا کار د محصل تر فراغت وروسته د کار په بازار کې د هغه په جذب کولو کې ډېره مرسته کولای شي.
  4. د محصلینو ذهنیتونه نظم، ډسپلین، مساوات، هیوادنۍ مینې، تحمل، انضمام، احترام ، د ټولنې د خدمت په موخه لوړو ارزښتونو ته قایلول.
  5. یاده څانګه د هیواد د پرمختګ او په کاروباري او مدیریتي برخو کې د نړۍ سره د سیال کېدو، د ټولنې او چاپېریال د اړتیاوو په برخه کې با احساسه ده او په دې هیله ده چې ټولنه مو د پرمختګ پر لور هر اړخیر ګامونه پورته کړي.

د BBA څانګې موخې

دا څانګه لاندې موخو ته درسېدو لپاره هلې ځلې کوي:

  1. د اړتیاوو او ستونزو د حل لپاره د اقتصاد پوهنځي او نورو څانګو سره همکاري.
  2. د هیواد د ځوانو استعدادونو روزل او د دوی د تجربو د ډېرولو لپاره هلې ځلې کول.
  3. د ټولنې د لوړ کیفیت لرونکي خدمت لپاره د علم او تجربو په ګاڼه د ځوانو کدرونو سمبالول او د خدمت په موخه یې بازار ته وړاندې کول.
  4. ټولنې ته دخدمت په موخه وړاندې کېدونکي استعدادونه د عصري ټکنالوژۍ سره اشنا کول او سمبالول.
  5. د لوړو زده کړو او دهیواد دپرمختګ په موخه د ځوانو استعدادونو هڅونه او دمثبتو مفکورو انتقالول.
  6. د ټولنې د ټولو ناخوالو لکه د مخدره موادو قاچاق، غیر قانوني فعالیتونو او د تور اقتصاد د عواملو څخه د ځوان نسل ساتنه او دوی ته په قانوني چوکاټ کې د کاروبار د پیلولو او په ادارو کې داستخدام د فرصتونو برابرول.
  7. د فساد په وړاندې دمحصلینو او خلکو د ذهنونو روښانه کول او هغوی ته ددې ناوړه عمل په اړه پوری پوهاوی او د تجربو انتقال.
  8. د دولت او حکومتي کړیو سره د کاروبار او ادارې په برخه کې دتقویت په اړه مفکورې انتقالول.

 

د BBA څانګې امکانات او وسایل

BBA څانګه څنګه چې لازم او اړین دي امکانات په واک کې نه لري او په ډېرو کمو او نشتو امکاناتو سره لویې لاسته راوړنې لري د وسایلو د کمبود او تشې د پوره کولو لپاره به څانګه خپلې هلې ځلې روانې ساتي.

 

د BBA څانګې ستونزې

BBA څانګه ډېرې ستونزې لري خو څو لویې یې دادي:

  1. د دفترونو لپاره د جلا اطاقونو نه درلودل.
  2. د استادانو د ناستې او فعالیتونو د منسجم کولو په موخه دمیز، چوکۍ، کمپیوټر، پرنټر او الماریو نشتون.
  3. د څانګې لپاره د جلا کتابتون نه درلودل په داسې حال کې چې زښته ډېره اړتیا ورته موجوده ده.
  4. د څانګې د فعالیتونو او کارونو د ښه ترسره کېدو لپاره د جلا ډيټابیس او د ډیټابیس د نورو وسایلو نشتون.
  5.  د څانګې فعالیتونو او درسونو ته په کتو سره د علمي کادرونو کمبود.
  6. د ټکنالوژیکي وسایلو کمبود کوم چې د درسونو په جریان کې په مصرف رسېږي لکه د پراجکټورونو، کمپیوټرونو او داسې نور.

د BBA څانګې درسي مواد او کاریکولم

په BBA څانګه کې لاندې مضامین تدریس کېږي :

کاروبار پېژندنه، محاسبه، احصائیه،کوچنی اقتصاد، مبادي حقوق، لوی اقتصاد، مالي محاسبه، احصائیه، کاروباري ریاضي، د منجمنټ اساسات، جزوي اقتصاد، د بازار موندنې اساسات، احتمالات، د مصارفو سنجش، تمویل، کاروباري مفاهمه، د بازار موندنېمدیریت، پانګه اچونه، د شرکتونو حقوق، نړیوال اقتصاد، عامه بودجه (تیوري)، تیوريانکشاف، منجمنټ، بازار موندنه، نورم و استندرد،منطقوي اقتصاد، الیکترونیکي تجارت، صنعتي اقتصاد، د تشبثاتو مدیریت، تهیه او تدارکات، بانکداري، عمومي اقتصاديسیاستونه، د بشري سرچینو مدیریت، مالي مدیریت، سیمینار (روش تحقیق)، کمپیوټر (Quick Books)، اسلامي اقتصاد، ستراتیژیک مدیریت، بر رسي وکنترول، سیمینار، مونوګراف، ټریننګ او عملي کار.

د BBA څانګې تشکیل

نوموړې څانګه اوسمهال ټولټال اته تنه استادان لري چې یو یې آمر او پاتې نور یې غړي دي :

ګڼه

د استاد نوم

علمي رتبه

دنده

اړیکې

۱

دوکتور عبدالوکیل منتظر

پوهندوی

د څانګې آمر

 

۲

سېد داود صمیم

پوهندوی

غړی

 

۳

نعیم جان سروري

پوهنمل

غړی

 

۴

عنایت الله حبیبي

پوهنیار

غړی

 

۵

عبادالله ناصري

پوهنیار

غړی

 

۶

وفي الله کوټوال

پوهیالی

غړی

 

۷

نقیب الله اتل

پوهیالی

غړی

 

۸

عبدالرحمن درد

پوهیالی

غړی

 

 

له ۱۳۹۴ څخه تر ۱۳۹۷ پورې د پوهنځي ستراتيژيک پلان

  1. BBA څانګه په پام کې لري چې تر ۱۳۹۴ څخه تر ۱۳۹۷ لمریز لېږديز کال پورې د MBA پروګرام پېل کړي.
  2. BBA څانګه په پام کې لري چې له ۱۳۹۴ څخه تر ۱۳۹۷ لمریز لېږدیز کال پورې د ټولنې د اړتیاوو له مخې یاده څانګه د پوهنځي درجې ته ارتقاء پیدا کړي.
  3. ارزیابي      

  

مالي او بانکي چارو څانګه

لنډه تاريخچه

دننګرهار پوهنتون اقتصاد پوهنځی په ۱۳۶۳ لمريز کال دپوهنتون دانکشافي پلان له مخې جوړ او رسماً یېپر فعالیت پیل کړ.د اقتصاد پوهنځي له وروستنيوتأسيس شوو څانګو څخه یوه هغه يې د مالي او بانکي چارو د څانګه وه چې اوس د مالي او بانکي چارو په نوم ياديږي. د اقتصاد پوهنځي په چوکاټ کې د مالي او بانکي چارو څانګې څخه په هر ښوونیز کال کې د لېسانس په درجه په لسګونو کادرونه ټولنې ته وړاندې کیږي، چې په مختلفو برخو کی د هېوادوالو خدمت ته لاس په کار شوي دي.

د مالي او بانکي چارو څانګې څخه لومړنۍ دوره محصلین په ۱۳۹۳لمريز کال کې څوارلس (۱۴) تنه فارغ شول. چې اوسمهال يې شمېر په مختلفو ټولګيو کې لسګونو تنو زده کوونکو ته رسيږي.

د استادانو لخوا د عصري وسایلو په کارولو سره محصلین روزل کېږي، د څانګې د نورو پرمختګونو په موخه په پلان کې لرو چې په راتلونکې کې په عصري او نوې فکره سمبال کدرونه په یاده څانګه جذب کړو او ددې څانګې د پرمختګ سبب شي.

لرلید Vision

مالي او بانکي چارو څانګه  غواړي چې د مالي او بانکي چارو ، الکترونيکي او انلاين بانکدارۍ، اسلامي بانکدارۍ، مالي او پولي بازارونو او نړېوالو مالي چارو په برخو کې محصلين په مسلکي ډول وروزي او په ټولنه کې یو کلیدي رول ولري.

مرامMission

مالي او بانکي چارو څانګه ټولنې ته د مالي او بانکي چارو ، الکترونيکي او انلاين بانکدارۍ، اسلامي بانکدارۍ، مالي او پولي بازارونو او نړېوالو مالي چارو په برخو کې د نوې ټکنالوژۍ، ملي احساس،  د وړتيا په کارولو او د ټولنې غوښتنو ته په کتو سره علمي او اکاډميک شخصيتونه وړاندې کوي.

 

موخېObjectives

دا څانګه لاندې موخو ته درسېدو لپاره هلې ځلې کوي:

  1. د علم، پوهې او تجربو پر ګاڼه سنبال ځوان علمي کادرونه ټولنې ته د لوړ کيفيت لرونکي خدمت د وړاندې کولو په موخه روزل.
  2. د محصلينو وړتيا زياتول څو وتوانيږي چې په ټولييز ډول د ټول اسلامي امت او په ځانګړي ډول د ګران هېواد افغانستان ورځنۍ ټولنيزې اقتصادي ستونزې تحليل او د حل مناسبه لار ورته ومومي.
  3. محصلينو ته زمينه برابرول څو په نړېواله کچه اقتصادي ډګر کې مخکښ رول ولوبوي.
  4. د سوداګرۍ، ملکي خدمتونو او ښوونيز ډګرونو کې پر کار ګمارنې لپاره محصلين په مختلفو اړينو مهارتونو سنبالول.
  5. د محصلينو پوهاوی زیاتول څو وکولای شي د افغانستان اقتصاد مختلف سياسي او ټولنيز اړخونه تحليل او وڅيړي، او د اغېزمنو اقتصادي او مالي سياستونو پر جوړولو لاس په کار شي.
  6. محصلينو ته د تدريس دا ډول زمينه برابرول څو وتوانيږي چې د اقتصادپه مختلفو برخو کې له لېسانس وراخوا د ماسترۍ او دوکتورا په کچه زده کړو ته ادامه ورکړي.
  7. محصلين په اسلامي اخلاقو او ادابو روزل څو د هېواد په پرمختګ کې، د فساد او مخدره توکو سره په مبارزه کې هر اړخيزه رغنده رول ولوبوي.
  8. په اقتصادي، مالي او سوداګريز ډګر کې محصلين د نوې ټکنالوژۍ له کارولو سره اشنا کول.
  9. د ټولنې د ټولو ناخوالو لکه د مخدره موادو قاچاق، غیر قانوني فعالیتونو او د تور اقتصاد د عواملو څخه د ځوان نسل ساتنه او دوی ته په قانوني چوکاټ کې د کاروبار د پیلولو او په ادارو کې داستخدام د فرصتونو برابرول.
  10. د فساد په وړاندې دمحصلینو او خلکو د ذهنونو روښانه کول او هغوی ته ددې ناوړه عمل په اړه پوری پوهاوی او د تجربو انتقال.
  11. د دولت او حکومتي کړیو سره د کاروبار او ادارې په برخه کې دتقویت په اړه مفکورې انتقالول.

 

دڅانګې امکانات او وسایل

مالي او بانکي چارو څانګه څنګه چې لازم او اړین دي امکانات په واک کې نه لري او په ډېرو کمو او نشتو امکاناتو سره لویې لاسته راوړنې لري، د وسایلو د کمبود او تشې د پوره کولو لپاره به څانګه خپلې هلې ځلې روانې ساتي.

 

د څانګې ستونزې

مالي او بانکي چارو څانګه ډېرې ستونزې لري خو څو لویې یې دادي:

  1. د استادانو لپاره د جلا اطاقونو نه درلودل.
  2. د استادانو د ناستې او فعالیتونو د منسجم کولو په موخه دمیز، چوکۍ، کمپیوټر، پرنټر او الماریو نشتون.
  3. د څانګې لپاره د جلا کتابتون نه درلودل په داسې حال کې چې زښته ډېره اړتیا ورته موجوده ده.
  4. د څانګې د فعالیتونو او کارونو د ښه ترسره کېدو لپاره د جلا کمپيوټر او پرنټر نشتون.
  5.  د څانګې فعالیتونو او درسونو ته په کتو سره د علمي کادرونو کمبود.
  6. د قرطاسيې او نورو اړينو موادو کمبود.
  7. په څانګه کې د انټرنېټ د اسانتياو نشتون.
  8. د ټکنالوژیکي وسایلو کمبود کوم چې د درسونو په جریان کې کارول کيږي، لکه د پراجکټورونو، کمپیوټرونو او داسې نور.

 

د څانګې درسي مواد او کریکولم

په مالي او بانکي چارو څانګه کې لاندې مضامین تدریس کېږي :

کاروبار پېژندنه، محاسبه، احصائیه،کوچنی اقتصاد، مبادي حقوق، لوی اقتصاد، مالي محاسبه، احصائیه، رياضيکي اقتصاد، د منجمنټ اساسات، جزوي اقتصاد، د بازار موندنې اساسات، احتمالات، د مصارفو سنجش، تمویل، کاروباري مفاهمه، د بازار موندنې مدیریت، پانګه اچونه، د شرکتونو حقوق، نړیوال اقتصاد، چاپېريال اقتصاد، عامه بودجه (تیوري)، پرمختيايي اقتصاد، منجمنټ، بازار موندنه، نورم و استندرد،منطقوي اقتصاد، الیکترونیکي تجارت، صنعتي اقتصاد، د تشبثاتو مدیریت، تهیه او تدارکات، بانکداري، عمومي اقتصادي سیاستونه، د بشري سرچینو مدیریت، مالي مدیریت، سیمینار (روش تحقیق)، کمپیوټر (Quick Books)، اسلامي اقتصاد، ستراتیژیک مدیریت، بر رسي وکنترول، سیمینار، مونوګراف، ټریننګ او عملي کار.

د څانګې تشکیل

نوموړې څانګه اوسمهال ټولټال اوه تنه استادان لري چې یو یې آمر او پاتې نور یې غړي دي :

ګڼه

د استاد نوم

علمي رتبه

دنده

اړیکې

۱

محمد بشير دوديال

پوهاند

د څانګې آمر

 

۳

سردار نعيم حکيمزوی

پوهنيار

غړی

 

۴

کاوون عزيزي

پوهنیار

غړی

 

۵

بختيار رحماني

پوهيالی

غړی

 

۶

حنيف الله

پوهیالی

غړی

 

 

له ۱۳۹۴ څخه تر ۱۳۹۸ پورې د مالي او بانکي چارو څانګې ستراتيژيک پلان

  1. له ۱۳۹۴ څخه تر ۱۳۹۸ لمریز لېږدیز کال پورې د یادې څانګې ټولو لسانسه استادانو ته دماسترۍ او ماستر استادانو د دکتورا زمینه برابرول.
  2. له ۱۳۹۴ څخه تر ۱۳۹۸ لمریز لېږدیز کال پورې ۵ تنه نور استادان جذبول څو د یادې څانګې تدریسي بهیر له خنډ او ځنډ سره مخامخ نه شي.
  3. له ۱۳۹۴ څخه تر ۱۳۹۸ لمریز لېږدیز کال پورې د مالي او بانکي چارو څانګې لپاره یو جلا مجهز کتابتون جوړول.
  4. له ۱۳۹۴ څخه تر ۱۳۹۸ لمریز لېږديز کال پورې د پوهنځي د ستراتيژيک پلان مطابق د څانګې د ټولو استادانو لپاره د جلا جلا اتاقونو برابرول.
  5. له ۱۳۹۴ څخه تر ۱۳۹۷ لمریز لېږدیز کال پورې د پوهنځي د ستراتيژيک پلان مطابق په ياده څانګه کې د ماسترۍ په کچه د لوړو زده کړو پيلول.
  6. له ۱۳۹۴ څخه تر ۱۳۹۷ لمریز لېږدیز کال پورې د مالي او بانکي چارو څانګې د غړو په مرسته د سپما په نوم د علمي مجلې منظور او نشرول.

 

ارزیابي

د مالي او بانکي چارو څانګې ټول فعالیتونه او درسي بهیر د ننګرهار پوهنتون د رئیس، مرستیالانو او د اقتصاد پوهنځي رئیس له لوري په میاشت، درې میاشتو او کال کې څارل کېږي.

یاده رهبري د څانګې ټول فعالیتونه د ستراتيژيک پلان مطابق رهبري کوي همدارنګه نوموړی هیئت په دې مکلف دی چې د څانګې ټولې تدریسي چارې په دقیق ډول وڅاري او ارزیابي یې کړي.

د پوهنځي او پوهنتون رهبري د استادانو د بورسونو په تر لاسه کولو کې د څانګې سره د مرستندویه ارګان په توګه همکاري کوي چې دا هم ددې ستراتيژيک پلان یوه برخه ده.

 

ملي اقتصاد څانګه

لنډه تاريخچه

دننګرهار پوهنتون اقتصاد پوهنځی په ۱۳۶۳ لمريز کال دپوهنتون دانکشافي پلان له مخې جوړ او رسماً یېپر فعالیت پیل کړ.د اقتصاد پوهنځي له لومړنیو تأسيس شوو څانګو څخه یوه هغه يې د ملي اقتصاد د پلان جوړونې څانګه وه چې اوس د ملي اقتصاد په نوم ياديږي. د اقتصاد پوهنځي په چوکاټ کې د ملي اقتصاد څانګې څخه په هر ښوونیز کال کې د لېسانس په درجه په لسګونو کادرونه ټولنې ته وړاندې کیږي، چې په مختلفو برخو کی د هېوادوالو خدمت ته لاس په کار شوي دي.

د ملي اقتصاد د پلان جوړونېڅانګې څخه لومړنۍ دوره محصلین په ۱۳۷۲لمريز کال کې څوارلس (۱۴) تنه فارغ شول. چې اوسمهال يې شمېر په مختلفو ټولګيو کې لسګونو تنو زده کوونکو ته رسيږي.

د شپی پوهنځي په برنامه کې د ملی اقتصاد څانګه د (181) زده کوونکو په شتون سره فعاله شوه چې اوس مهال پکې زده کوونکي په لومړي او دويم ټولګي کې په زده کړو بوخت دي، او په تدریس کې يې د اقتصاد پوهنځي ټول استادان برخه لري. د ملي اقتصاد څانګه دا مهال (۶) تنه استادان لري.

د استادانو لخوا د عصري وسایلو په کارولو سره محصلین روزل کېږي، د څانګې د نورو پرمختګونو په موخه په پلان کې لرو چې په راتلونکې کې په عصري او نوې فکره سمبال کدرونه په یاده څانګه جذب کړو او ددې څانګې د پرمختګ سبب شي.

لرلید Vision

ملي اقتصاد څانګه  غواړي چې د ملي اقتصاد پلان جوړونې، نړېوال اقتصاد، چاپېريال اقتصاد، منطقوي اقتصاد او صنعتي اقتصاد په برخو کې محصلين په مسلکي ډول وروزي او په ټولنه کې یو کلیدي رول ولري.

مرامMission

ملي اقتصاد څانګه ټولنې ته د ملي اقتصاد پلان جوړونې، نړېوال اقتصاد، چاپېريال اقتصاد، منطقوي اقتصاد او صنعتي اقتصادبرخو کې د نوې ټکنالوژۍ، ملي احساس،  د وړتيا په کارولو او د ټولنې غوښتنو ته په کتو سره علمي او اکاډميک شخصيتونه وړاندې کوي.

 

موخېObjectives

دا څانګه لاندې موخو ته درسېدو لپاره هلې ځلې کوي:

  1. د علم، پوهې او تجربو پر ګاڼه سنبال ځوان علمي کادرونه ټولنې ته د لوړ کيفيت لرونکي خدمت د وړاندې کولو په موخه روزل.
  2. د محصلينو وړتيا زياتول څو وتوانيږي چې په ټولييز ډول د ټول اسلامي امت او په ځانګړي ډول د ګران هېواد افغانستان ورځنۍ ټولنيزې اقتصادي ستونزې تحليل او د حل مناسبه لار ورته ومومي.
  3. محصلينو ته زمينه برابرول څو په نړېواله کچه اقتصادي ډګر کې مخکښ رول ولوبوي.
  4. د سوداګرۍ، ملکي خدمتونو او ښوونيز ډګرونو کې پر کار ګمارنې لپاره محصلين په مختلفو اړينو مهارتونو سنبالول.
  5. د محصلينو پوهاوی زیاتول څو وکولای شي د افغانستان اقتصاد مختلف سياسي او ټولنيز اړخونه تحليل او وڅيړي، او د اغېزمنو اقتصادي او مالي سياستونو پر جوړولو لاس په کار شي.
  6. محصلينو ته د تدريس دا ډول زمينه برابرول څو وتوانيږي چې د اقتصادپه مختلفو برخو کې له لېسانس وراخوا د ماسترۍ او دوکتورا په کچه زده کړو ته ادامه ورکړي.
  7. محصلين په اسلامي اخلاقو او ادابو روزل څو د هېواد په پرمختګ کې، د فساد او مخدره توکو سره په مبارزه کې هر اړخيزه رغنده رول ولوبوي.
  8. په اقتصادي، مالي او سوداګريز ډګر کې محصلين د نوې ټکنالوژۍ له کارولو سره اشنا کول.
  9. د ټولنې د ټولو ناخوالو لکه د مخدره موادو قاچاق، غیر قانوني فعالیتونو او د تور اقتصاد د عواملو څخه د ځوان نسل ساتنه او دوی ته په قانوني چوکاټ کې د کاروبار د پیلولو او په ادارو کې داستخدام د فرصتونو برابرول.
  10. د فساد په وړاندې دمحصلینو او خلکو د ذهنونو روښانه کول او هغوی ته ددې ناوړه عمل په اړه پوری پوهاوی او د تجربو انتقال.
  11. د دولت او حکومتي کړیو سره د کاروبار او ادارې په برخه کې دتقویت په اړه مفکورې انتقالول.

 

دڅانګې امکانات او وسایل

ملي اقتصاد څانګه څنګه چې لازم او اړین دي امکانات په واک کې نه لري او په ډېرو کمو او نشتو امکاناتو سره لویې لاسته راوړنې لري، د وسایلو د کمبود او تشې د پوره کولو لپاره به څانګه خپلې هلې ځلې روانې ساتي.

 

د څانګې ستونزې

ملي اقتصاد څانګه ډېرې ستونزې لري خو څو لویې یې دادي:

  1. د استادانو لپاره د جلا اطاقونو نه درلودل.
  2. د استادانو د ناستې او فعالیتونو د منسجم کولو په موخه دمیز، چوکۍ، کمپیوټر، پرنټر او الماریو نشتون.
  3. د څانګې لپاره د جلا کتابتون نه درلودل په داسې حال کې چې زښته ډېره اړتیا ورته موجوده ده.
  4. د څانګې د فعالیتونو او کارونو د ښه ترسره کېدو لپاره د جلا کمپيوټر او پرنټر نشتون.
  5.  د څانګې فعالیتونو او درسونو ته په کتو سره د علمي کادرونو کمبود.
  6. د قرطاسيې او نورو اړينو موادو کمبود.
  7. په څانګه کې د انټرنېټ د اسانتياو نشتون.
  8. د ټکنالوژیکي وسایلو کمبود کوم چې د درسونو په جریان کې کارول کيږي، لکه د پراجکټورونو، کمپیوټرونو او داسې نور.

 

د څانګې درسي مواد او کریکولم

په ملي اقتصاد څانګه کې لاندې مضامین تدریس کېږي :

کاروبار پېژندنه، محاسبه، احصائیه،کوچنی اقتصاد، مبادي حقوق، لوی اقتصاد، مالي محاسبه، احصائیه، رياضيکي اقتصاد، د منجمنټ اساسات، جزوي اقتصاد، د بازار موندنې اساسات، احتمالات، د مصارفو سنجش، تمویل، کاروباري مفاهمه، د بازار موندنې مدیریت، پانګه اچونه، د شرکتونو حقوق، نړیوال اقتصاد، چاپېريال اقتصاد، عامه بودجه (تیوري)، پرمختيايي اقتصاد، منجمنټ، بازار موندنه، نورم و استندرد،منطقوي اقتصاد، الیکترونیکي تجارت، صنعتي اقتصاد، د تشبثاتو مدیریت، تهیه او تدارکات، بانکداري، عمومي اقتصادي سیاستونه، د بشري سرچینو مدیریت، مالي مدیریت، سیمینار (روش تحقیق)، کمپیوټر (Quick Books)، اسلامي اقتصاد، ستراتیژیک مدیریت، بر رسي وکنترول، سیمینار، مونوګراف، ټریننګ او عملي کار.

د څانګې تشکیل

نوموړې څانګه اوسمهال ټولټال اته تنه استادان لري چې یو یې آمر او پاتې نور یې غړي دي :

ګڼه

د استاد نوم

علمي رتبه

دنده

اړیکې

۱

محمد زبير نورمل

پوهندوی

د څانګې آمر

 

۲

ګلاب شاه سبحاني

پوهنوال

غړی

 

۳

حمد الله نظامي

پوهندوی

غړی

 

۴

شمس الرحمن پياوړی

پوهنیار

غړی

 

۵

شاهد محمود وقار

پوهنيار

غړی

 

۶

اختر محمد غني

پوهنيار

غړی

 

 

له ۱۳۹۴ څخه تر ۱۳۹۸ پورې د ملي اقتصاد څانګې ستراتيژيک پلان

  1. له ۱۳۹۴ څخه تر ۱۳۹۸ لمریز لېږدیز کال پورې د یادې څانګې ټولو لسانسه استادانو ته دماسترۍ او ماستر استادانو د دکتورا زمینه برابرول.
  2. له ۱۳۹۴ څخه تر ۱۳۹۸ لمریز لېږدیز کال پورې ۵ تنه نور استادان جذبول څو د یادې څانګې تدریسي بهیر له خنډ او ځنډ سره مخامخ نه شي.
  3. له ۱۳۹۴ څخه تر ۱۳۹۸ لمریز لېږدیز کال پورې د ملي اقتصاد څانګې لپاره یو جلا مجهز کتابتون جوړول.
  4. له ۱۳۹۴ څخه تر ۱۳۹۸ لمریز لېږديز کال پورې د پوهنځي د ستراتيژيک پلان مطابق د څانګې د ټولو استادانو لپاره د جلا جلا اتاقونو برابرول.
  5. له ۱۳۹۴ څخه تر ۱۳۹۷ لمریز لېږدیز کال پورې د پوهنځي د ستراتيژيک پلان مطابق په ياده څانګه کې د ماسترۍ په کچه د لوړو زده کړو پيلول.
  6. له ۱۳۹۴ څخه تر ۱۳۹۷ لمریز لېږدیز کال پورې د ملي اقتصاد څانګې د غړو په مرسته د سپما په نوم د علمي مجلې منظور او نشرول.

 

ارزیابي

د ملي اقتصاد څانګې ټول فعالیتونه او درسي بهیر د ننګرهار پوهنتون د رئیس، مرستیالانو او د اقتصاد پوهنځي رئیس له لوري په میاشت، درې میاشتو او کال کې څارل کېږي.

یاده رهبري د څانګې ټول فعالیتونه د ستراتيژيک پلان مطابق رهبري کوي همدارنګه نوموړی هیئت په دې مکلف دی چې د څانګې ټولې تدریسي چارې په دقیق ډول وڅاري او ارزیابي یې کړي.

د پوهنځي او پوهنتون رهبري د استادانو د بورسونو په تر لاسه کولو کې د څانګې سره د مرستندویه ارګان په توګه همکاري کوي چې دا هم ددې ستراتيژيک پلان یوه برخه ده.